Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013

Για την «ενημέρωση των φακέλων μας»…


Λίγες μόνο βδομάδες μετά την ανάρτηση του Π.Δ. για την αξιολόγηση τα κυβερνητικά επιτελεία έπιασαν δουλειά. Σημέρα κατέφτασε επειγόντως στα σχολεία του νομού απόφαση, με την οποία ζητείται από ΚΑΘΕ εκπαιδευτικό να καταθέσει εκ νέου όλα τα χαρτιά του, που αποδεικνύουν τα προσόντα του. Όχι μόνο τα πτυχία, αλλά και ενδεχόμενες επιμορφώσεις, δημοσιεύσεις, σεμινάρια κλπ. Η επίσημη δικαιολογία που αναφέρεται στην απόφαση, είναι η ενημέρωση των φακέλων των εκπαιδευτικών. Όλοι όμως ξέρουμε  τι κρύβεται πίσω από την κίνηση αυτή. Η αξιολόγηση, λοιπόν ξεκινάει. Ήρθε η ώρα, ο κάθε εκπαιδευτικός, να μαζψει τα πτυχία του και να αρχίσει να τα επιδεικνύει δεξιά και αριστερά προκειμένου να αποδείξει ότι είναι καλός εκπαιδευτικός και ότι αξίζει να βρίσκεται εκεί που βρίσκεται.
Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών είχε προειδοποίησει έγκαιρα για τις εξελίξεις αυτές και ξέραμε ότι πολλοί Διευθυντές, Περιφερειάρχες, Σύμβουλοι, θα σπεύσουν να εφαρμόσουν την αξιολόγηση πριν καν αυτή εφαρμοστεί επίσημα. Ήδη στην Α΄ Βάθμια εκπαίδευση, ο σύλλογος δασκάλων Καβάλας διέγραψε μία σύμβουλο γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο.


Το ΠΑΜΕ όμως δεν προειδοποίησε μόνο. Είμασταν οι μόνοι που στην εισήγηση που προτείναμε για τη Γ.Σ. των προέδρων είχαμε συγκεκριμένο πλαίσιο και τρόπο αντίστασης στην αξιολόγηση. Η εισήγηση της ΟΛΜΕ που κατατέθηκε και ψηφίστηκε τελικά, δεν περιέχει κανένα πρακτικό μέτρο για την παρεμπόδιση της αξιολόγησης. Το γεγονός αυτό υπονομεύει την οργάνωση της πάλης των εκπαιδευτικών σε κάθε σχολείο, σε κάθε σωματείο, για μην περάσουν τα βάρβαρα μέτρα και η αξιολόγηση. Στερεί τη δυνατότητα από ένα ολόκληρο κλάδο να βγει μπροστά, ενιαία και οργανωμένα και να παλέψει, να πιστέψει στη δύναμή του, να δοκιμάσει τη δύναμη της συσπείρωσης και της ενότητας απέναντι στη βάρβαρη αυτή πολιτική. Κυριολεκτικά, αφήνουν τον κλάδο απροετοίμαστο μπροστά στη μάχη! Χωρίς οργανωμένη και συλλογική  απειθαρχία, χωρίς γραμμή σύγκρουσης, η αξιολόγηση δεν είναι δυνατόν να αποτραπεί! Μόνο στη βάση αυτή, με ένα τέτοιο περιεχόμενο, μπορούν οι κινήσεις που θα κάνουμε να δημιουργήσουν προϋποθέσεις αποτελεσματικότητας και κλιμάκωσης του αγώνα.
Μεγάλες ευθύνες έχουν οι παρατάξεις της ΟΛΜΕ που στήριξαν την εισήγηση αυτή (ΔΑΚΕ,Συνεργασία, Παρεμβάσεις) με γενικολογίες ενάντια στην αξιολόγηση και μάλιστα αφήνουν και παραθυράκι ότι είναι ενάντια σε αυτήν την αξιολόγηση κι όχι σε κάποια άλλη «καλή» αξιολόγηση. Μια άλλη αξιολόγηση, που θα αφήσει απείραχτο το μισθό και δεν θα οδηγήσει σε απολύσεις. Άλλωστε, ΔΑΚΕ, ΠΑΣΚ και ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ είναι υπέρ της αξιολόγησης. Η αυταπάτη για μια άλλη αξιολόγηση, καλλιεργεί τη λογική του «μικρότερου κακού».
Η λογική αυτή, λογική του συμβιβασμού με την πολιτική της κυβέρνησης και της Ε.Ε. προκειμένου να  «κερδίσουμε κάτι», μας οδηγεί «να τα χάνουμε όλα».  Το να λες όχι στην αξιολόγηση γιατί καθηλώνει το μισθό των εκπαιδευτικών, διαλύει τις εργασιακές σχέσεις και οδηγεί σε απολύσεις είναι η μία πλευρά. Το να κρύβεις όμως ποια στρατηγική έρχεται να υπηρετήσει, ανεξάρτητα από τη μορφή που θα πάρει (είτε με τη μορφή της εξωτερικής αξιολόγησης ή της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας), το να κρύβεις ότι φτιάχνουν το σχολείο που θέλουν οι επιχειρήσεις για να έχουν φτηνούς εργαζόμενους, είναι έγκλημα. Υπονομεύει, ανάμεσα στα άλλα και την απαραίτητη δημιουργία συμμαχίας με τους γονείς, τους μαθητές και τους εργαζόμενους συνολικά, για να αποτραπούν αυτές οι εξελίξεις.

Το ΠΑΜΕ θα προτείνει στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ να υιοθετήσει, έστω και καθυστερημένα (η ΕΛΜΕ Καβάλας ψήφισε στη Γ.Σ. των προέδρων λευκό, ενώ τα συγκεκριμένα μέτρα μπλοκαρίσματος της αξιολόγησης δεν πέρασαν για λίγες ψήφους), την πρόταση του ΠΑΜΕ για ουσιαστική προετοιμασία των συναδέλφων  για την αξιολόγηση, καθώς και να υιοθετήσει τα συγκεκριμένα μέτρα παρεμπόδισης της αξιολόγησης στην πράξη:
  •         Απορρίπτουμε συνολικά το Π.Δ. για την αξιολόγηση. Να αποσυρθεί τώρα.
  •       Καταδικάζουμε την απόφαση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ για την συμμετοχή στο διάλογο-απάτη με το Υπουργείο Παιδείας.
  •        Ζητάμε την κατάργηση όλων των νόμων για την αξιολόγηση.
  •    Οργανώνουμε πλατιά καμπάνια ενημέρωσης σε γονείς, μαθητές για το τι σημαίνει αξιολόγηση, τι επιπτώσεις θα έχει στο μαθητή, στο σχολείο, στη λαϊκή οικογένεια.
  •      Παίρνουμε μέτρα ώστε συλλογικά να οργανώσουμε την ακύρωση της αξιολόγησης στην πράξη. Χωρίς οργανωμένη και συλλογική  απειθαρχία η αξιολόγηση δεν είναι δυνατόν να αποτραπεί!

              I.      Μπλοκάρουμε με όρους συλλογικών αποφάσεων και όρους κινήματος την οποιαδήποτε απόπειρα εφαρμογής της αξιολόγησης και την ακυρώνουμε στην πράξη με αποφάσεις Δ.Σ., Γενικών Συνελεύσεων και Επιτροπών Αγώνα, των συλλόγων καθηγητών σε κάθε σχολείο .
     II.       Ειδικά για την τελευταία κίνηση της Περιφέρειας να ζητήσει τα χαρτιά των εκπαιδευτικών, ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΝΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΟΥΝ ΕΚΤΑΚΤΩΣ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ Ή ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΜΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ.
     III.      Δε συμμετέχουμε σε οποιαδήποτε διαδικασία που σχετίζεται με την εφαρμογή της αξιολόγησης (σεμινάρια, αυτοαξιολόγηση, κατάθεση φακέλου…). Δε δεχόμαστε τους αξιολογητές στην τάξη, δε συνεργαζόμαστε μαζί τους.
         IV.      Κανένας αξιολογητής δεν έχει θέση στο συνδικαλιστικό κίνημα. Έξω οι αξιολογητές από τα συνδικάτα και τα σωματεία. Στη βάση αυτή και σε αυτή τη φάση, προτείνουμε να διαγραφούν από τις ΕΛΜΕ οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, οι Διευθυντές Εκπαίδευσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης των νομών και οι Σχολικοί Σύμβουλοι, οι οποίοι είναι τα «πρώτα βιολιά» και ήδη «έχουν πιάσει δουλειά».